Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Spelen; nieuw stadsgedicht (16)
 

Leegstand, sociaal contact en de stiller wordende straten zijn de thema;s in stadsgedicht 16 van stadsdichter Marco van der Bij. zijn toelichting; "Steeds meer winkels in onze winkelstraten staan leeg, iedereen koopt zijn spullen op internet. De sfeer uit de binnenstad dreigt te verdwijnen. En als je dan naar de kroeg gaat

"Steeds meer winkels in onze winkelstraten staan leeg, iedereen koopt zijn spullen op internet. De sfeer uit de binnenstad dreigt te verdwijnen. En als je dan naar de kroeg gaat met je vrienden en al hun kinderen spelen alleen maar op computers, telefoons, zonder een normaal gesprek te kunnen voeren, dan krijg je het bijgevoegde gedicht", Marco

 

 

Spelen

Alleen sommige stegen
menen nog te weten
hoe vroeger ballen rolden
knikkers op de klinkers klonken
springtouwen op de tegels bonkten
en wat de beste plekken waren
om je te verstoppen

 

buut vrij
klinkt al lang niet meer
in deze buurt
de meeste van onze winkelstraten
al lang verslagen
door eigentijdse elektronica

 

meer dan vijfhonderd facebook vrienden
maar geen idee
hoe je dit level van deze wereld
speelt

 

Marco van der Bij

 

  • Gemeente bericht 2009

De leegstand duurt al drie jaar en dat is best lang vindt Johan. Aan de andere kant: de gemeente kan er weinig aan doen, want gemeentelijke detailhandelswinkels kennen we niet. Het is het bedrijfsleven zelf dat de leegstand moet oplossen. Moeilijk, zeker in de huidige situatie van economische neergang. Maar ooit zullen er rooskleuriger tijden aanbreken.

 

  • 2013 bron AD

Consumenten kopen steeds vaker producten via internet en dat gaat ten koste van de verkopen in de echte winkel. "Het gaat dan vooral om elektronica en kleding", stelde hoofdeconoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens Locatus helpt de verkoop via internet inderdaad niet mee. "Maar dat is niet de voornaamste reden dat er zo veel winkelpanden leeg staan", aldus Slob.

Uit gegevens van het CBS blijkt dat vooral winkels voor woninginrichting en de doe-het-zelfwinkels kampen met een flinke omzetdaling. De woonwinkels zagen de omzet de afgelopen twee jaar met 13 procent dalen, terwijl de kluswinkels 12 procent minder omzet boekten.