Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Klassendag Monumentendag scholieren

publicatiedatum: vr 10 september 2021

Vandaag zult u grote groepen leerlingen zien rondlopen (en fietsen) door Woerden, Harmelen en Kamerik Het is namelijk Klassendag, de speciale Monumentendag voor de groepen 7 en/of 8 van de Woerdense basisscholen. De dag zal dit jaar voor de elfde maal traditiegetrouw worden georganiseerd door de Stichting Open Monumentendag, samen met KUVO en Stichting Gilde Woerden.

 

Klassendag
De stad als één groot, verrassend museum


De culturele sector in en rondom Woerden is van oudsher zeer actief en enthousiast betrokken bij dit bloemrijke evenement, met meer deelnemers dan in de grote steden. Vrijdag 10 september zullen ruim 1100(!) leerlingen op 9 uitgestippelde routes ‘opnieuw’ kennismaken met verschillende monumenten. Er zijn 6 wandelroutes door het centrum van Woerden en 2 wandelroutes door Harmelen en 1 fietsroute van de Joodse begraafplaats naar het Gemaal in Kamerik.


Nooit geweten
De routes zijn vooral bedoeld als een laagdrempelige, verfrissende aanzet om de kinderen zich bewust te laten worden van wat er in hun woonomgeving allemaal aan historie en/of cultuur te vinden is. Gebouwen en plekken waar ze al ontelbare malen voorbijgelopen of gefietst zijn. Elke route gaat langs diverse monumenten, markante punten en uit historisch oogpunt boeiende plaatsen. Bij iedere route wordt er op 2 momenten een -zeer kort- bezoek gebracht aan een monument. Nieuw dit jaar is het verhaal van de Molukkers op het Kazerneplein.


Doorgewinterde vrijwilligers
In een monument krijgt de klas dan een "bliksemrondleiding" van vrijwilligers die meestal ook een speciale band met die locatie hebben. Op de diverse routes zijn het verder de leden van lokale, historische organisaties, het Gilde en medewerkers van KUVO, die de leerlingen wijzen op opmerkelijke, bijzondere en unieke plekken en gebouwen. Hopelijk leidt dit ook dit jaar weer tot een gemotiveerde interesse in ons erfgoed en gaan leerlingen nog eens terug naar een monument voor een meer uitgebreide kennismaking.