Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Einde aan verkeersproblemen rotonde Steinhagenseweg

publicatiedatum: zo 23 januari 2022

Het college van de gemeente Woerden stelt de gemeenteraad voor om de huidige rotonde bij de Steinhagenseweg te vervangen door een ongelijkvloerse kruising. Met de aanleg van deze ongelijkvloerse kruising komt er definitief een einde aan verkeersproblemen op de rotonde op de Steinhagenseweg – Beneluxlaan.

 

Voorstel voor ongelijkvloerse kruising Beneluxlaan: definitief  – Beneluxlaan

 Ook de provincie Utrecht ziet het belang en betaalt mee. Voor het voorstel is met een brede blik naar de verkeerssituatie in het hele gebied gekeken.

 

De gemeente kiest voor een integrale aanpak en stelt de gemeenteraad ook voor om het huidige fietspad langs de Steinhagenseweg door te trekken en aan te sluiten op de toekomstige buurtstraten van Snellerpoort. Daarmee blijft de fietsverbinding tussen de rotonde en het winkelcentrum behouden. Daarnaast stelt het college voor een voorkeur uit te spreken voor een aangepaste fietsroute naar de ongelijkvloerse kruising vanaf de Berg- en Harzstraat. Ook wil het college graag onderzoek laten doen naar een oplossing voor het verkeersknelpunt op de kruising Amsterdamlaan – Eilandenkade.

 

Wethouder Arjan Noorthoek (verkeer): “Rond de zomer wordt de Beneluxlaan opgeleverd, ook wel de verlegging van de Steinhagenseweg genoemd. De ongelijkvloerse kruising die we nu voorstellen zorgt straks voor een verkeerveilige kruising voor de circa 7000 fietsers per dag die hier in de toekomst gebruik van gaan maken. We vinden het belangrijk dat er rondom Snellerpoort goede en veilige doorstroming zal zijn van fietsers, voetgangers en automobilisten. Daarom hebben we de verkeerssituatie vanuit verschillende kanten bekeken en in één voorstel verwerkt.”

 

Ongelijkvloerse kruising
De huidige oversteek voor voetgangers en fietsers op de rotonde bij de Steinhagenseweg (toekomstige Verlengde Beneluxlaan) is niet veilig en in de spitsperioden overbelast. Een ongelijkvloerse kruising is de meest veilige oplossing gebleken voor het overstekende fiets- en wandelverkeer. De Beneluxlaan wordt verhoogd, zodat de fietstunnel sociaal veilig is en veilig is in gebruik. De nieuwe kruising zorgt er ook voor dat de nieuw te ontwikkelen woongebieden (Snellerpoort en het Stationsgebied) beter met elkaar verbonden zijn en goed bereikbaar met de fiets.


Ook de provincie Utrecht ziet het belang. De provincie Utrecht heeft de ambitie om dé fietsregio van Europa te worden. Daarom investeert de provincie in een vlot, comfortabel en veilig regionaal fietsnetwerk en betaalt 1 miljoen euro mee.

 

Nieuwe fietsroute
De gemeente wil fietsers vanuit de Eilandenkade, Harz- en Bergstraat een comfortabele en veilige fietsroute bieden richting het station, via de ongelijkvloerse kruising. Deze route is een alternatief voor fietsers die de gelijkvloerse kruising bij de Amsterdamlaan – Eilandenkade gebruiken. Samen met de omgeving zijn er verschillende routes besproken en in beeld gebracht. Uit het onderzoek blijkt dat de fietsroute via het oostelijk deel van de Terschellingkade het meest kansrijk is. Deze route kan met enkele aanpassingen, waaronder een nieuwe fietsbrug over het water, een directe comfortabele en veilige fietsroute opleveren naar de ongelijkvloerse kruising. Het college stelt de raad nu voor een voorkeur uit te spreken voor deze route om daarmee duidelijkheid te geven aan de omgeving, maar het besluit over de route uiteindelijk in samenhang met de resultaten van het onderzoek naar het kruispunt Amsterdamlaan – Eilandenkade te nemen.

 

Fietspad langs Steinhagensweg kan blijven
Verder stelt het college voor om de fietsverbinding langs de Steinhagenseweg tussen de rotonde en het winkelcentrum te behouden. In het plan van nieuwbouwontwikkeling Snellerpoort was ervoor gekozen om deze route op te heffen, omdat er met de ongelijkvloerse kruising een volwaardig alternatief zou zijn. Uit gesprekken met de omgeving blijkt dat het nuttig is om deze route, straks te bereiken via de nieuw aan te leggen buurtstraten in Snellerpoort, te behouden. Met enkele kleine aanpassingen kan dit worden gerealiseerd. Hiermee neemt de fijnmazigheid van het fietsnetwerk toe en wordt de fietsroute via de Eilandenkade – Terschellingkade ontlast.

 

Onderzoek kruising Amsterdamlaan – Eilandenkade
Tijdens het participatieproces is duidelijk geworden dat er veel zorgen zijn over oversteekbaarheid en verkeersveiligheid op het kruispunt Amsterdamlaan – Eilandenkade. Daarom zijn deze zorgen onderzocht in een verkeersanalyse. Hieruit blijkt dat de doorstroming op het kruispunt verslechtert en de verkeersveiligheid afneemt als de rotonde verdwijnt, omdat de doorstroming op de plek van de rotonde verbetert. Het college stelt de gemeenteraad daarom voor om op korte termijn te starten met een onderzoek naar een oplossing voor dit verkeersknelpunt.

 

De gemeenteraad stemt waarschijnlijk komende maand over het voorstel.

 

Persbericht gem; Woerden

foto's gem Woerden en (rotonde google (2010)en SP site