Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl


Nieuwsbrief
Opgeven voor de Cultuurlokaal.nl nieuwsbrief



Items voor agenda of nieuws zenden naar info@cultuurlokaal.nl

NS gaat door met het testen van een aanmeldservice.

publicatiedatum: zo 21 juni 2020

De test van de NS met de aanmeldservice loopt nu ruim vijf weken. De 5.000 testreizigers hebben in 5 weken bijna 150.000 treinreizen vooraf aangemeld. Reizigers kunnen zich hiermee aanmelden voor een treinreis en krijgen dan vooraf te zien welke trein druk is en welke niet. Het spoorbedrijf onderzoekt ook of de test uitgebreid kan worden waardoor de fiets mogelijk weer mee kan met de trein.

 

De NS meld op hun site over de test;


Overwegend positief

“Het advies van het kabinet is vermijd drukte. Maar als reiziger weet je vooraf niet welke treinen druk zijn. Daarin kan een aanmeldservice vooraf inzicht geven” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit. De afgelopen periode hebben 5.000 reizigers de dienst getest. 60% van de testers vindt de service makkelijk in gebruik, tegen 23% die het daarmee oneens is.

Op dit moment kunnen reizigers zich per trein aanmelden, in één keer aanmelden voor een reis met overstap kan nog niet. “Dat is wel een wens die hoog op het wensenlijstje staat. Reizigers willen daarnaast ook een terugkerende reis in één keer kunnen aanmelden” legt Koster uit. De eerste resultaten worden gebruikt om het gebruiksgemak tijdens de test te verbeteren.


Spreiden

Of het systeem, dat op vrijwillige basis geldt, uiteindelijk daadwerkelijk zal worden uitgerold is nog niet duidelijk. Koster: “We gaan eerst verder testen en in gesprek met reizigersorganisaties en andere vervoerders” legt koster uit. Het hulpmiddel heeft alleen nut als veel reizigers het gebruiken. Als weinig reizigers zich aanmelden ontstaat er immers geen beeld wanneer het druk kan worden.

60% van de testers noemt het waarschijnlijk dat ze de service aan zouden raden aan anderen. Bijna de helft (47%) van de deelnemers geeft bovendien aan bereid te zijn om op een ander tijdstip te reizen, wanneer dat een rustiger trein oplevert. In combinatie met andere geldende maatregelen om spreiding te bevorderen, zou dat in de praktijk voldoende kunnen zijn om piekdrukte te voorkomen. De voornaamste reden om niet op een ander moment te reizen is volgens deelnemers dat hun werktijden niet flexibel zijn.

Als reizigers zich goed spreiden en drukte kunnen vermijden, ontstaan er ook mogelijkheden om het huidige advies aan te passen. Op dit moment is het advies alleen de trein en het openbaar vervoer te gebruiken bij een niet noodzakelijke reis.


Fiets in trein

Toen NS de service aankondigde, oogstte de vervoerder veel kritiek. Vooral omdat het beeld ontstond dat het om een reserveersysteem zou gaan. “Reizigers hebben er allerlei beelden bij, maar door het nu in de praktijk te testen kunnen reizigers zien waar het precies om gaat” legt Koster uit.

NS heeft als coronamaatregel het meenemen van fietsen verboden. Ook daarmee oogstte de spoorwegmaatschappij veel kritiek. De Tweede Kamer heeft een motie van de ChristenUnie aangenomen om te onderzoeken of het fietsverbod kan worden aangepast. NS heeft nu aangekondigd te willen onderzoeken of de aanmeldservice uitgebreid kan worden voor fietsen in de trein. Als dat door gaat is het idee dat aanmelden van het meenemen van een fiets in de trein verplicht wordt, zodat het spoorbedrijf vooraf weet of niet teveel mensen hun fiets willen meenemen.

 

Wij lazen deze suggesties van passagiers

  • Het heeft niets met corona te maken maar is gewoon een achterlijk verdienmodel.
  • Als ze een gereserveerde reis goedkoper maken dan een reguliere reis hoor je mij niet klagen
  • Ben er voor dat NS een reserveringssysteem op moet zetten en dat de reiziger (via hun organisaties) sterke invloed hebben op dit reserveringssysteem.
  • Waardeloos een aanmeldservicepunt voor het OV vervoer. OV is voor iedereen en ik wil uitmaken wanneer en hoe laat ik reis met het OV. Wij leven in een vrij land.
  • Fiets: Eventueel pas op perron aanmelden. Nu is meenemen van fiets uberhaupt verboden.
  • wat moet ik met mijn reservering als ik een lekke band krijg? Of als er een trein uitvalt! Mijn fiets achterlaten?!