Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl


Nieuwsbrief
Opgeven voor de Cultuurlokaal.nl nieuwsbrief



Items voor agenda of nieuws zenden naar info@cultuurlokaal.nl

Parkeren en autoluw in/om binnenstad

publicatiedatum: wo 10 juni 2020

Een aantal partijen in de gemeenteraad van Woerden wil dat het college afziet van haar plannen voor de bouw van een parkeergarage onder het Exercitieveld. Ook wil men dat er na de renovatie van het veld twee rijen bomen worden teruggeplant aan de zijden van het veld, (wens van de inwoners). Wij vragen ons daarbij af of dit ook geen aanleiding is voor het breder bespreken van de rol van auto's in de binnenstad.

 

Afzien van de toekomstplannen van een pakeer garage en terugkeer dubbele bomenrij en het fietsgebruik van en naar het centrum verder stimuleren zeggen LijstvanderDoes, CDA en Wilma de Mooij(voormalig SP)

Deze partijen hebben hiertoe gezamenlijk een motie ingediend.

De VVD is vóór handhaving van een dubbele rij bomen om de monumentale status van het Exercitieveld behouden maar is niet tegen de parkeergarage.

 

Bredere discussie

 

Auto in de binenstad

Of er nog auto's moeten zijn in de binnensteden van de toekomst - dat moeten we ons afvragen, zegt hoogleraar planologie Maarten Hajer aan de NOS. Er moet juist meer ruimte komen voor de fietsers.*

In veell Nederlandse steden is deze trend te zien. "Afgelopen jaar is de revolutie begonnen, in allerlei steden in Nederland is de auto steeds meer uit het straatbeeld gehaald", aldus Hajer.

 

Frictie

In veel (soms achterhaalde) plannen bestaat er veel frictie tussen vervoersstromen, dat zien we in Woerden ,volgens velen, o.a. in de Rijnstraat waar ze de "shared space" met wandelaars, fietsers, scooters en auto's maar een onveilig rommeltje vinden.

 

Hajer zegt hierover "Scooters horen niet op een fietspad."(dus ook niet in een wandelstraat? red.) Het einde van de scooter is sowieso nabij, denkt Hajer. "Ze zijn met hun vieze uitlaatgassen ongezond en makkelijk om vanaf te komen. Bovendien heb je nu de elektrische fiets als alternatief."

 

Een studie van I&O Research onder inwoners van de twintig grootste steden toonde aan dat 72 procent van de mensen voorstander is van het weren van auto’s uit binnensteden.

 

Veel centra hebben overdekte parkeergarages en/of grote open parkeerplaatsen soms op de mooiste plekken van een centrum (bleinen kades, straten) die samen enorm veel ruimte in beslag nemen. Stel je eens voor dat men die ruimte zou kunnen gebruiken voor andere voorzieningen, voor een soort binnenstad, waar de voetganger echt voorrang en vrijheid krijgt.”.

 

Bewoners binnenstad en detailhandel

De autovrije binnenstad kent ook nadelen. Want waar zet je als bewoner je auto neer? En al die bezoekers moeten toch zeker ook een plekje hebben om te parkeren? Het is niet voor niets dat ondernemers steevast in de stress schieten als er parkeerplaatsen voor hun klanten verdwijnen, en wat dacht je van het bevoorraden van winkels? (Daar staat tegenover dat veel (grotere) producten ook thuisbezorgd kunnen worden vanuit "voorraden" elders. ) Daar moet natuurlijk over nagedacht maar wat vinden de klanten zelf?

 

Uit ieder onderzoek blijkt steeds maar weer dat een autovrije of autoluwe binnenstad veel aantrekke­lij­ker is. W. Ploos van Amstel, Lector Citylogistiek

 

*Fietsen

Als vrijgekomen weg en parkeerruimte  wordt opgevuld met fietsen (en terrassen.) Dan schiet je er qua ruimte niets mee op, ook fietsen moeten dan aan de rand van de stad parkeren en daar moeten mooie en makkelijke (gratis) voorzieningen voor komen zeggen veel deskundigen. (red)