Eerste Woerdense Scratch Messiah!
Een scratch houdt in dat een groep muzikanten in één dag gezamenlijk een stuk, (de Messiah van Händel) instudeert om dat aan het einde van de dag te presenteren. De naam komt van het Engelse gezegde ‘from scratch’: vanaf niets iets opbouwen. Een zeer toegankelijk evenement, iedereen die wil mag 23 november meedoen met het Orkest van het Groene Hart.
Voor het eerst in Woerden: een Scratch Messiah!
In mei bracht het Orkest van het Groene Hart een prachtig concert ten gehore om het
35-jarig jubileum te vieren. Hiermee was het feest echter nog niet gevierd! Ook in het najaar
staan een aantal leuke evenementen en gebeurtenissen gepland in het kader van het
35-jarig bestaan.
Scratch
De scratch van de Messiah van Händel is een zeer toegankelijk evenement voor iedereen die van zingen houdt, iedereen die wil mag meedoen. Ook leuk is dat het een primeur is voor Woerden.
Nog nooit eerder werd zoiets georganiseerd en uitgevoerd.
De zangers en zangeressen zullen worden begeleid door het Orkest van het Groene Hart onder
leiding van vaste dirigent Jim Roodnat.
De scratch zal plaatsvinden op zaterdag 23 november 2019 in de Woerdense Maranathakerk.
MEEDOEN?
Lijkt het u leuk om mee te zingen met de inmiddels bijna 130 andere zangers en
zangeressen? U kunt zich nog aanmelden door te mailen naar scratch@ovhgh.nl . Op het
moment zijn er in verhouding nog wat minder bassen en tenoren, maar wellicht kunt u daar
verandering in brengen! Misschien heb je de Messiah al eens gezongen, of wordt dit de eerste keer; het wordt gegarandeerd een leuke en leerzame dag.
De slotpresentatie, die zal beginnen om 15.30 uur tot ongeveer 17.00 uur, is gratis toegankelijk.
Neem af en toe een kijkje op onze website , voor het laatste nieuws over de
Messiah èn over onze laatste jubileumvoorstelling. Graag tot 23 november!
Over Händel en de Messiah
Rond de tijd van het ontstaan van de Messiah was Händel's succes in
Londen tanende, hij overwoog een 'sabbatical year' te nemen. Het was Charles Jennens, zijn vriend en librettoschrijver, die met lede ogen zag hoe Händel dreigde weg te zakken in de vergetelheid.
Het libretto voor de Messiah werd door Jennens in de zomer van 1741 aan Händel gepresenteerd. George Frideric Händel kreeg inspiratie en componeerde binnen drie weken de muziek voor de Messiah: ‘begonnen op 22 augustus en klaar op 12 september’.
De première van de Messiah vond plaats op 13 april 1742 in Dublin, onder leiding van hemzelf. Händel dirigeerde de Messiah 56 keer en paste hem diverse malen aan voor de verschillende omstandigheden zoals beschikbaarheid van bepaalde solisten of instrumenten.
Alle teksten van de Messiah zijn rechtstreeks ontleend aan de Bijbel en afkomstig uit de St. James-vertaling van 1611, te vergelijken met de Statenvertaling in ons land.
Bij de première bestond het koor uit 16 zangers en het orkest uit strijkers, continuo, trompet en pauken. (De versie die wij gebruiken is de 'Mozart-versie'. Mozart heeft, in opdracht van de keizerlijke hofbibliothecaris en groot muziekliefhebber Gottfried Van Swieten in Wenen, blazerspartijen aan de Messiah toegevoegd).
(Scrats Messiah, Amersfoort)
Het stuk was een groot succes; dames werd verzocht niet in hoepelrok te komen om meer kaarten te kunnen verkopen. Rond 1750 ontstond in Engeland een traditie om de Messiah uit te voeren. Händel sloot vanaf dat jaar zijn jaarlijkse seizoen voor de Vasten af met de Messiah (m.a.w. dicht tegen Pasen, en niet tegen Kerstmis). In de VS gaf de Händel and Haydn Society in 1857 een complete Messiah met tussen de 600 en 700 stemmen. Dit succes leidde tot een uitvoering van het Hallelujahkoor bij de Grand National Celebration of Peace met 10.000 stemmen en een orkest van 500 leden.