Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Prioriteit in Woerden: Lopen & Fietsen

publicatiedatum: do 30 mei 2019

Voor verplaatsingen binnen de gemeente moeten fietsers en voetgangers prioriteit krijgen. Dit is één van de keuzes die gemaakt zijn in de Strategienota Verkeersvisie 2030 die het college aan de gemeenteraad heeft aangeboden. In deze nota staat beschreven hoe Woerden een veilige, leefbare en bereikbare gemeente kan worden om zo de doelstellingen uit de "oude" Verkeersvisie te behalen.

 

De nota is tot stand gekomen met input van de voormalige participatiegroep Verkeersvisie, onder verantwoordelijkheid van het college.


Keuzes
In de nota staan keuzes die nodig zijn om plannen te kunnen maken voor concrete verkeersmaatregelen. Een van de belangrijkste keuzes is dat de mobiliteit voor alle verkeersdeelnemers tegelijk en in samenhang moet worden bezien, waarbij alle denkbare opties op voorhand open worden gehouden. Alleen met zo'n overkoepelende strategie die consequent jarenlang wordt volgehouden, kunnen alle doelstellingen uit de Verkeersvisie worden bereikt. Daarbij kiest het college doelbewust voor enkele belangrijke basisprincipes, zoals prioriteit voor fietsers en voetgangers. Binnen de gemeente, maar ook tussen Woerden, de diverse kernen en omliggende steden krijgt het (snel)fietsverkeer prioriteit. Het openbaar vervoer moet daar goed op aansluiten. Dit legt beperkingen op aan het autogebruik in de stad, bijvoorbeeld aan het doorgaande autoverkeer dat geen herkomst of bestemming heeft in Woerden. Wel moet de binnenstad van Woerden bereikbaar blijven per auto voor herkomst- of bestemmingsverkeer. De maximale reistijd per auto vanaf de gemeentegrens/provinciale weg tot aan de herkomst of bestemming mag maximaal 10 minuten bedragen.

Belangrijk principe is verder dat er extra aandacht is voor kinderen en mindervaliden bij het aanpakken van de verkeersinfrastructuur. Als objectieve basis voor al deze verkeersmaatregelen zijn metingen en onderzoeken belangrijk en urgent.


Consequenties
Duidelijk is dat fietsvoorzieningen topprioriteit moeten krijgen in de planning van de uitvoering. Maar ook het autoverkeer vraagt om ruimte. Het college stelt dat daarom alle opties moeten worden opengehouden om het autoverkeer af te wikkelen buiten de stad om. Dit kan ertoe leiden dat het aanleggen van randwegen onvermijdelijk is. Als dit blijkt, zal dit tijdig in besluitvorming en planning moeten worden gebracht zodat het behalen van de overige doelstellingen (met name die voor de fiets) niet in gevaar komt. Maatregelen die op kortere termijn worden getroffen, mogen maatregelen voor de langere termijn niet onmogelijk maken.

 

Wethouder Noorthoek: "Met deze nota zijn we weer een stap dichter bij Woerden-brede verkeersoplossingen. Trajecten als deze kosten veel tijd, maar zijn cruciaal voor het nemen van de juiste beslissingen. Ik heb veel respect voor de groep participanten die al zoveel jaren hun kennis en ervaring inbrengen, dat is bijzonder waardevol. Ik zie uit naar de concrete plannen!"

 

 

Reactie participatiegroep
De participatiegroep heeft in een oplegnotitie beschreven op welke onderdelen zij van mening verschilt met het college. Kort samengevat stelt de participatiegroep dat bij het project Brug Woerden-West niet de procedures uit de Verkeersvisie en de Strategienota zijn gevolgd. Het college geeft aan dat de afweging om eerst te investeren in de westkant een gevolg is van 30 jaar discussie.

De coalitie heeft daarom besloten hier al maatregelen te treffen, vooruitlopend op de Strategienota en het Meerjarenverkeersplan. Bij de uitwerking van de brugvarianten Woerden-West worden wel de Verkeersvisie en Strategienota zo veel mogelijk in acht genomen.

 

Verder roept de participatiegroep op om in nieuwe woonwijken geen lagere parkeernormen toe te passen. Het college vindt dat dit wel moet kunnen, bijvoorbeeld in de nieuwe woonwijken bij het station, als aantoonbaar is dat voldoende wordt geïnvesteerd in andere vormen van mobiliteit.

 

Tot slot verschilt de participatiegroep van opvatting met het college over het toepassen van een geluid- of luchtmodel. Om hieraan tegemoet te komen, stelt het college voor eerst een landelijk model te gebruiken en dit op specifieke locaties door metingen te toetsen aan de werkelijke situatie en waar nodig aan te passen.

 

Vervolgstappen
Na vaststelling van de nota door de gemeenteraad volgt er eind dit jaar een Meerjarenverkeersplan, waarin de grotere uitvoeringsprojecten voor de komende jaren worden opgenomen. Daarnaast gaat het college vanaf de tweede helft van 2019 ook aan de slag om bepaalde maatregelen voor te bereiden of situaties aan te passen die 'quick wins' opleveren.