Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Klassendag

publicatiedatum: za 2 september 2017

Jongeren geen interesse in monumenten? MOOI WEL ! Vrijdag a.s. gaan honderden scholieren bliksembezoeken afleggen aan het Woerdens erfgoed. Het is de zevende keer dat st Open MonumentenDag en KUVO samen dit evenement organiseren

 

Traditiegetrouw starten we met OMD op vrijdag de Open Monumenten Klassendag. Net
als de voorgaande jaren gaan ongeveer duizend kinderen uit de groepen 7/8 van de basisscholen een bezoek brengen aan diverse opengestelde monumenten in de gehele gemeente.

De Klassendag wordt georganiseerd door Stichting Open Monumentendag Woerden in samenwerking
met de KUVO en het Gilde

 

Klassendag is Monumentendag voor de jeugd van de Woerdense basisscholen.

 

Woerden "kampioen"

In 2012 was Woerden met (toen) ruim 1000 deelnemende leerlingen al de grootste participant in Nederland van dit evenement, met meer deelnemers zelfs dan de grote steden.

Aankomende vrijdag zullen ruim 1200 leerlingen op 7 verschillende routes kennismaken met onze monumenten. Er zijn routes door het centrum van Woerden, en door Harmelen, Kamerik en Zegveld.

 

 

 

 

 

 

Smaakmaker

De routes zijn bedoeld als "lekkermakertje" om scholieren bewust en nieuwsgierig te maken wat er in hun woonomgeving allemaal aan historie te vinden is en waar ze vaak gedachteloos aan voorbij lopen of fietsen.

Elke route gaat langs Monumenten en belangwekkende, historische plaatsen, meestal word er op 2 of 3 plekken ook een, zeer kort, bezoek gebracht aan een monument.

 

Veel vrijwilligers

In deze Monumumenten krijgen ze dan en "bliksemrondleiding" van vrijwilligers die meestal bij het monument zelf betrokken zijn, op de routes zelf zijn het leden van ,lokale, historische organisaties, het Gilde en Kuvomedewerkers die, tijdens de wandeling, de leerlingen wijzen op opmerkelijke, bijzondere en unieke plekken en gebouwen op de route.

 

Hopelijk zal dit, net als vorige jaren, leiden tot een nog grotere interesse in ons erfgoed en gaan leerlingen nog eens terug naar een monument voor een langere kennismaking.