Er zijn lastige keuzen te maken
Voor de (straks) nieuwe raad stelt de gemeente op zijn website."Tijdens de gemeenteraads- verkiezingen op 21 maart valt er zeker wat te kiezen. Wanneer ’s avonds de stembus sluit zit uw klus erop en beginnen de nieuwe raadsleden met hun werk. Zij bepalen de toekomstige koers. De komende vier jaar nemen zij beslissingen waar u de gevolgen van ondervindt. "
Welke uitdagingen liggen op hen te wachten?
Op een aantal gebieden is het nodig stevige keuzes te maken. Er is onvoldoende budget om aan alle verwachtingen te kunnen voldoen. Geeft de raad sommige onderwerpen meer prioriteit dan andere? Of maakt ze extra financiële middelen vrij door te bezuinigingen (waarop?) of inkomsten te verhogen? (tarieven en gemeentelijke belastingen)
Aan de nieuwe raad de keuze!
Zij bepaalt de toekomstige koers.
Om de raadsleden te helpen worden momenteel vijf terreinen grondig onderzocht. Per onderwerp worden meerdere varianten uitgewerkt, waarbij niet alleen naar de financiën wordt gekeken, maar ook naar de maatschappelijke gevolgen en de samenhang. Het rapport wordt eind maart aangeboden aan de raad.
Dit zijn de onderwerpen:
- Onderhoud
Er heeft in de afgelopen jaren een forse inhaalslag in het onderhoud van straten, pleinen, wegen, bruggen en groen plaats gevonden. Willen we dit op peil houden dan moet het budget voor onderhoud structureel omhoog. Onderhoud openbare ruimte kost bijna een kwart van alle uitgaven. Mag dat meer worden?
- Sociaal
Hoe sociaal is de gemeente als het op voorzieningen aankomt voor inwoners die hulp of een steuntje in de rug nodig hebben? De gemeente ontvangt hiervoor van het Rijk budget. Passen we onze ambities daarbij aan of leggen we bij?
- Schoolgebouwen
In de afgelopen jaren zijn verschillende nieuwe schoolgebouwen neergezet. Nog steeds zijn er gebouwen die aan groot onderhoud of vervanging toe zijn. Het gaat om flinke uitgaven. Dus vraagt dit om een goed meerjarenplan.
- Duurzaam
We willen een duurzame gemeente zijn: in 2050 klimaatneutraal, luidt de ambitie. Hoe gaan we dat samen realiseren? Welke scenario’s zijn er? En wat zijn de kosten?
- Goed geregeld
Paspoorten, rijbewijzen, vergunningen enz., Veel mensen regelen hun zaken het liefste online. Dat vraagt om flinke investeringen in ICT en personeel.
bron site gemeente Woerden