14 maart Staking in basisonderwijs.
Basisscholen in Woerden (en in heel de provincie en in Noord-Holland en Flevoland) leggen op woensdag 14 maart opnieuw het werk neer. De leraren willen op die manier hun eisen in de moeizame cao-onderhandelingen kracht bijzetten. In het noorden van Nederland staken de leerkrachten op 14 februari al. Elke maand gaan scholen in een andere regio een dag dicht.
Eerder waren er al landelijke stakingen in oktober en december. Een op de vier leraren heeft volgens de bonden last van burn-outklachten. Het kabinet biedt de helft van het bedrag dat de onderwijzers eisen.
Deze staking moet de lopende cao-onderhandelingen met minister Arie Slob (onderwijs) kracht bij zetten.
De vakbonden AOb, CNV Onderwijs, PO in Actie, FvOv en FNV Overheid, schoolleidersvereniging AVS en werkgeversorganisatie PO-Raad blijven van mening dat het door Rutte-3 beschikbaar gestelde geld niet toereikend is. In plaats van 270 miljoen euro aan extra salarisruimte moet er jaarlijks 900 miljoen euro bij om de loonkloof met het voortgezet onderwijs te dichten, zeggen de bonden.
De sector zit, aldus de bonden, te springen om een beter beheersbare werkdruk.
De problemen in het primair onderwijs worden groot genoemd en dreigen groter te worden. Aan het eind van deze kabinetsperiode wordt het lerarentekort in de sector door het ministerie van OCW geraamd op meer dan 4000 voltijdsbanen. Voor 2027 wordt gerekend met een tekort van 11.000.
Steun van Ouders (bron AD)
Een peiling onder ruim 600 ouders van ouderorganisatie Ouders & Onderwijs toont dat de steun voor de acties lijkt af te nemen. Voor de staking van 5 oktober zei 83 procent van de ouders die volledig te steunen. Nu blijft dat percentage steken op 48 procent. Een kwart geeft aan de actie te snappen, maar begrijpt niet dat de scholen daarvoor weer dicht moeten. Ze vinden dat hun kinderen niet weer de dupe moeten zijn van de lerarenacties en recht hebben op onderwijs.
Minder ouders vinden een hoger salaris een goede reden voor deze staking. Hoewel ze werkdruk een betere reden vinden, daalt ook de steun daarvoor. Overigens moet de kanttekening worden gemaakt dat fors minder ouders de vragen van Ouders & Onderwijs beantwoordden en de uitkomsten niet representatief zijn.