intercity Woerden straks voorbij
Woerden moet er alles aan doen om de intercitytrein naar Leiden te behouden volgens verschillende politieke partijen. En nu lijkt, uit onderzoek, dat Woerden straks niet en Alphen wel bediend blijft, is de verontwaardiging groot. Het is meten met twee maten vinden ze. „Onbeschoft’’, zelfs zegt CDA-raadslid Job van Meijeren.
Job van Meijeren.
Het is meten met twee maten. In het onderzoek naar de toekomst van de treinverbinding Utrecht-Leiden stopt de intercity straks niet meer in Woerden, maar wel in Alphen.
„Woerden telt dagelijks 12.000 instappers voor de treinen. Dat is veel meer dan in Alphen’’, zegt hij. „En er kunnen nog veel meer reizigers bijkomen als de woningbouw in Middelland een feit is. Met een goede ov-verbinding kun je daar dan toe met minder parkeerplaatsen. Dat is ook in het kader van duurzaamheid cruciaal.’’
College
B en w halen in antwoorden op raadsvragen van het CDA en D66 het standpunt van de provincie Zuid-Holland aan dat er in de praktijk niet veel verandert als in plaats van een intercity een sprinter stopt in Woerden. Alleen de reistijd neemt licht toe. Het aantal treinen dat stopt, neemt ook niet af. Hooguit speelt het emotionele gemis van de intercitystatus van het Woerdense station een rol.
Aanleiding voor de commotie is een onderzoek van de provincies Zuid-Holland en Utrecht, NS en ProRail naar de toekomst van de lijn. In het plan moet de huidige intercity Utrecht-Leiden een echte sneltrein worden. Die stopt niet meer in Bodegraven en Woerden.
Sprinters
De inwoners van die beide gemeenten zijn dan altijd aangewezen op sprinters. Omdat die tussen Woerden en Utrecht ook op de tussengelegen stations stoppen, neemt de reistijd wel iets toe.
Job van Meijeren van het CDA blijft er bij dat Woerden zich niet moet neerleggen bij die verandering. „Met de intercity ben je in tien tot twaalf minuten in Utrecht en met de sprinter in vijftien. De auto wordt zo toch concurrerend.’’
Geen echte intercity?
B en w halen een eerdere uitspraak van de NS aan dat van een intercitystatus eigenlijk nooit sprake is geweest. De trein heet wel intercity, maar fungeert als stoptrein. De kracht en flexibiliteit voor Woerden zijn, aldus b en w, de relatief kortdurende ritten naar en van Utrecht en Alphen/Leiden, alsook richting Gouda.
Meedenken.
De stad is wel alsnog aangehaakt bij het onderzoek. Van Meijeren is daar content mee. „We zitten nu tenminste aan tafel als Woerden. En er komt ook bestuurlijk overleg voordat er besluiten worden genomen over de toekomst van deze spoorlijn.’’
Bronnen AD & RTV utrecht