Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl


Nieuwsbrief
Opgeven voor de Cultuurlokaal.nl nieuwsbrief



Items voor agenda of nieuws zenden naar info@cultuurlokaal.nl

Cheese Valley

publicatiedatum: ma 23 oktober 2017

Op 4, 5 en 6 oktober ontdekten vijftien internationale journalisten de Cheese Valley (Woerden, Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard en Gouda). Journalisten uit Duitsland, België, Engeland, Frankrijk, Spanje en Denemarken brachten o.a. een bezoek aan het gloednieuwe Kaaspakhuis in Woerden en kregen een kaasproeverij bij Reypenaer.

 

Daarna een boottour over de Singel waar de historie van Woerden werd belicht en een heerlijk (kaas)diner en overnachting in het Stadshotel vervolgden zij hun reis naar Krimpenerwaard, Bodegraven-Reeuwijk en Gouda.

 

Uiteraard werden zij gastvrij ontvangen in Woerden, waarbij in samenwerking met ondernemers zoals het Stadshotel, café de Pompier, Event Support Holland en het Gilde Woerden, een passend programma werd georganiseerd. De persreis is een onderdeel van de ontwikkeling van de Dutch Food & Cuisine lijn van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen om internationale aandacht te genereren voor het gele goud in deze regio.


Over de Cheese Valley

Kaas als product is onlosmakelijk verbonden met het Groene Hart van Holland en is de bakermat van de Goudse kaas. De vier Groene Hart  gemeenten zijn een samenwerking aangegaan om kaas uit het gebied te promoten en hebben dit verder uitgewerkt. Met recht kan er gesproken worden over een  Cheese Valley vanwege het feit dat de grootste kaasbedrijven in deze regio zijn gevestigd en maar liefst 20 miljoen kilo goudgele kazen rijpen in deze regio, tot zij naar hun afnemers afreizen.

Dit initiatief is gestart met een bijeenkomst met stakeholders; Kaas Koppen bij elkaar.
Kaasboeren, kaasproducenten, kaashandelaren, organisatoren, gemeenten en marketingpartijen uit de kaasregio aan de slag gegaan met één missie: Kaas op de kaart! Het vertellen van het verhaal en het verbinden van lokale en regionale (kaas)partijen. Een goede stap tot meer samenwerking in het Groene Hart, zodat bezoekers, toeristen en afnemers nu en in de toekomst weten dat je voor kaas de Cheese Valley moet bezoeken in het Groene hart van Holland.

 

Naar aanleiding van dit succesvolle initiatief willen de betrokken gemeenten: Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard en Woerden met elkaar verder om dit, voor de stakeholders waardevolle project, een vervolg te geven. De gemeenten willen dit niet alleen doen. Diverse stakeholders zijn  voor nu en de toekomst van harte uitgenodigd om met elkaar gezamenlijk aan de slag te gaan om Cheese Valley op de kaart te zetten met concrete activiteiten en projecten.

 

commentaar in AD

Gouden bergen

De vraag is of de marketingmensen niet vooral in gouden bergen geloven. Hoewel volgens de gemeente Woerden ruim de helft van de Nederlandse kaashandel via Woerden en Bodegraven gaat, hoeft dat voor toeristen helemaal niet zo relevant te zijn. Met de wereldfaam kan Gouda, samen met Alkmaar, iedereen wegconcurreren. Bouwma (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ) erkent dat deels: ,,Het vertrekpunt is absoluut Gouda. Op het moment dat daar geen kaasmarkt is, kunnen we zeggen: in Woerden is een boerenmarkt, daar kan je zo heen. Of naar de kaasexperience. En je kunt in Gouda aanbieden om op de fiets de Krimpenerwaard te verkennen en bij de boer te kijken hoe je kaas maakt.’’