Inloggen
Inloggen op Cultuurlokaal.nl



Stuur berichten voor de agenda naar de redactie.

Column (6) Frans Lander : Kunstbezit van Woerdenaren.

publicatiedatum: do 3 maart 2016

In het Stadsmuseum is nog tot t/m 3 april de expositie Schatten van Woerdenaren te zien. Een bijzondere en verrassende expositie. Wat heeft Mien boven de bank en wat staat er in de hal van Frederik? Nou mooie kunst, en ook nog van heel veel verschillende en bijzondere kunstenaars. Frans nam een kijkje en hij vond er wat van. Zijn 6e column.

 

SCHATTEN VAN WOERDENAREN  - KUNSTBEZIT VAN STADSGENOTEN
 

In het Stadsmuseum Woerden vindt momenteel een wel heel unieke tentoonstelling plaats: werk uit particulier kunstbezit van Woerdenaren. Bij binnenkomst word je meteen overvallen door de grote hoeveelheid werken die zijn tentoongesteld: de muren hangen werkelijk vol. De tweede verrassing is de uiterst gevarieerde kunstwerken die kunnen worden bewonderd: schilderijen, grafisch werk, glas- en zilverwerk, keramiek, foto's en beeldhouwwerk. De derde verrassing is de kwaliteit, die onze stadsgenoten in huis hebben! Er zijn grote namen bij, zoals Picasso, Breitner, Mirò, Niki de Saint Phalle, Jan Toorop, Hildo Krop, Charlotte van Palland en Leo Gestel.

 

Het meeste werk is uit de negentiende en twintigste eeuw, met opvallend veel werk uit de jaren '30 en '40 inclusief de oorlogsjaren. Het geheel van de tentoonstelling biedt een verrassend inkijkje in Woerdense huiskamers, maar tegelijk in een belangrijk gedeelte van de kunst uit de 19 en 20e eeuw.
Woerdense kunstenaars zijn overigens bijzonder goed vertegenwoordigd: Leo Gestel met drie werken, Cornelis Vreedenburg met vijf schilderijen en Jan Kriege met meerdere sculpturen/voorwerpen, zoals een koffieservies. De meest kunstenaars zijn van vaderlandse bodem, maar hier en daar kan een interessant uitstapje naar andere landen worden gemaakt: Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en zelfs Litouwen en China. Wat verder opvalt, is de geraffineerde ordening van de kunstwerken rond thema’s, de mens, stads- en havengezichten, grafisch werk en stillevens. In de vitrines en in de kleine tussenruimte boven: zilver, glaswerk, keramiek en kleine beeldjes. waardoor een overzichtelijk geheel ontstaat.

 

Uiteraard zijn het niet allemaal topstukken, ondanks de beroemde namen. Maar de meeste werken zijn echte pareltjes, zoals Vrouw in interieur van Otto de Kat en het kleine beeldje Wilhelmina, een voorstudie van Charlotte van Palland in de vitrine. Hoe goed heeft ze uitdrukking gegeven aan die sterke vrouw tijdens de tweede wereldoorlog.

Ik was ook zeer onder de indruk van Meditazione van Guiseppe Diso. Diso werkt met grote egale vlakken en doet denken aan de Franse schilder Puvis de Chavannes. Ach, die benedenverdieping: ik raakte er niet uitgekeken. Twee bijzondere Gestels, één groot naakt in pastel. Dit naakt, typerend voor de late Gestel, wordt mooi gecomplementeerd door het beeldje van Hilde Krop dat eigenlijk en zelfde soort beeldtaal hanteert. Oogstrelend is het Liggend naakt, een sculptuur van Barend Jordens. En dan de volstrekt afwijkende zittende Eskimovrouw van Ettik Arnakak.  Indrukwekkend van ex

pressie!

 

Een zeer prominente plaats in de tentoonstelling wordt ingenomen door onze eigen Cornelis Vreedenburg: ik ben steeds weer verbaasd over de kwaliteit van deze laatbloeier van de  Haagse School, zoals het grote imponerende doek Oostelijke Handelskade. En dan is er die heerlijke brutale zeefdruk van Niki de Saint Phalle. Je moet onmiddellijk aan haar kleurrijke beelden denken. Dat Picasso een begaafd tekenaar was, wordt weer eens bewezen met de ets Sur les chevaux de bois. De kwaliteit van de getoonde grafische kunst is overigens uitzonderlijk.

 

Maar er is meer: prachtig zilverwerk, glaswerk van vader en zoon Heesen, en fraai werk van Jan Kriege, zoals het liggend hertje, een mooie gesloten compacte vorm, elegant en dromerig. En laat ik niet de fraaie keramiek vergeten, zoals de Panter van Jan Schenk in wit geglazuurd plateel of de foto’s, zoals de  Dakloze van Manders, een portret van desolate eenzaamheid.

 

Door veel werk onbesproken te laten, doe ik deze zeer unieke expositie geen recht. Ik heb teveel overgeslagen, Breitner, Israëls, Koekoek, Springer, Toorop, grote namen; ook hun werk is zeer bezienswaardig. Hulde aan de gastconservatoren, Netty Pasman en Richard Rietbergen voor de voortreffelijke

selectie en inrichting van de expositie. Hulde ook aan de Vrienden van het Stadsmuseum omdat zij het initiatief tot de tentoonstelling namen en ook de financiering regelden, waarbij ze konden rekenen op financiële steun van het VSB Fonds Woerden en het Cultuur Platform Woerden.

 

Wat een heerlijke expositie in ons unieke Stadsmuseum!

Frans Lander

 

Februari 2016